Resa med funktionsnedsättning

Hur fungerar det i praktiken att resa från/till Växjö med funktionsnedsättning?

Bokning av assistans
För att vara säker på att få assistans behöver du som resenär boka i förväg via flygbolaget eller din resebyrå. Vår personal på plats gör alltid sitt bästa för att hjälpa dig och anpassa servicen efter dina behov, även om ingen förhandsbokning har gjorts.

Assistans eller ledsagning vid avgång
Vid incheckning möts du av vår personal och får lånerullstol om det behövs. Vi ledsagar dig sedan genom säkerhets- och passkontrollen fram till gaten. Därefter väntar du tillsammans med övriga passagerare tills det är dags för ombordstigning. Ombordstigning sker oftast före övriga passagerare, så att din ombordstigning kan ske i lugn och ro.

Om du använder rullstol behöver du byta till en smal gångrullstol som passar i flygplanets mittgång. Överflyttningen sker direkt utanför flygplanstrappan.

Assistans eller ledsagning vid ankomst
Vid ankomst möter vår personal dig direkt vid flygplanet. Om du har egen rullstol eller rullator ställer lastpersonalen oftast fram den direkt till dig. Om ditt hjälpmedel inte dyker upp finns alltid en lånerullstol tillgänglig. När vi assisterar dig ned för trappan stiger du alltid av sist för att det ska vara tryggt och säkert.

Rullstol/batteridrivna rullstolar
Vi ber alltid resenärer att byta till lånerullstol på flygplatsen. Det minskar risken för skador på ditt eget hjälpmedel. Tillsammans med vår personal säkerställer vi att inga lösa delar finns, att batteridrivna rullstolar har tillstånd från flygbolaget och att batteriets poler är skyddade mot kortslutning
Läser mer om batteridrivna rullstolar/Transportstyrelsen.

Information för hörsel- eller synnedsatta
Information om ankomster och avgångar finns tydligt på digitala skärmar i terminalen. Inför varje avgång görs även högtalarutrop. Under avgång finns en bemannad informationsdisk, dit du också kan vända dig om du har bokat assistans. Aktuella tider finns även på vår hemsida eller via ditt flygbolag.

Allergi
Vi förstår att allergier kan göra resandet extra utmanande. Det kan ibland vara svårt att helt undvika allergiframkallande ämnen i terminalen, till exempel dofter från taxfree-butiker. Terminalbyggnaden är rökfri, och pälsdjur är välkomna i terminalen och på flera av våra flygningar, vilket kan vara viktigt att veta som allergiker.

Pick up point
Hos oss finns fyra pick up points på parkeringen, vid varje tillgänglighetsparkering. I avgångshallen hittar du även en pick up point vid informationsdisken.